Megóvták a Kékszalag végeredményét
2017. július 6., csütörtök 22:01, frissítve: csütörtök 22:50
Sorra kerültek fel a rajtszámok és a kékszalagok a vitorlásokra a balatonfüredi kikötőben. Sokan innen indultak a versenyre, köztük a legendás Nemere II. is. Ez a hajó 1955-ben 10 óra 40 perc alatt teljesítette a Kékszalagot, és 57 éven át tartotta ezt a rekordot.
„Ez egy tíztonnás hajó, tehát elég nagy erők ébrednek azokon a pontokon, ahol a köteleket meg kell húzni, számolni kell a hajónak a tömegével, a lendületével, lassan indul meg, leállásokban egy kicsit a lendülete tovább viszi, a hosszú kil miatt más a mozgása, tehát egészen más, mint a modern hajóknak” – mondta el Láng Róbert.
A Kékszalag a Balaton legtradicionálisabb vitorlásversenye, melyen a profik mellett baráti társaságok, amatőr csapatok is szívesen vesznek részt.
„A Balatonban az a szép, hogy nem lehet kiszámolni, hogy mi fog történni, most úgy tűnik, hogy viszonylag gyenge szél lesz, de ahogy jöhet egy kisebb vihar, akkor aztán mindenféle dolog megváltozhat, meglátjuk. Nagyon szeretjük” – mondta Wittinghoff Tamás.
A balatonfüredi kikötőben látványos vízi bemutatót láthatott a közönség, de az igazi szenzáció ilyenkor a győzelemre esélyes hajók látványa. A Kékszalagot évek óta katamaránok nyerik, ezek a hajók különösen gyenge szélben tudnak nagy előnyt szerezni. Ilyen a jelenlegi rekordtartó Fifty-fifty vagy a 12-szeres győztes Litkey Farkas Festipay nevű katamaránja.
„Ez a vitorlázás fejlődésének az iránya, a többtestű hajók, illetve a foileres hajók, ez azt jelenti, hogy ki tudnak emelkedni, mint egy szárnyas hajó, egy bizonyos sebesség után, ezek a hajók a szél sebességének a többszörösével is tudnak menni, nagyon kicsi az ellenállás, a vitorlákon keletkező erő ezt lehetővé teszi” – nyilatkozta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.
Idén 526 hajó állt rajthoz Balatonfüred előtt. A 155 km távot leggyorsabban, valamivel több mint 19 óra alatt a Festipay teljesítette, de a második Fifty-Fifty óvást jelzett, így az eredmény nem végleges.