2024. 04. 26. Péntek Ervin napja
Jelenleg a TV-ben:

CPAC Magyarország 2024

Következik:

CPAC Magyarország 2024 14:00

Nem lett olcsóbb a kifli

2016. január 31., vasárnap 18:10

Nem lett olcsóbb a kifli az üzemanyagok árának csökkenésével. A gázolaj 100, a benzin pedig 80 forinttal kerül kevesebbe, mint egy éve, a termékek árán azonban mindez nem látszik.

A gázolaj 100, a benzin pedig 80 forinttal olcsóbb, mint egy éve, a fuvarozók mégsem csökkentettek árat. Az egyéb költségek az egekbe szöktek – mondja az egyik érdekképviselet főtitkára. „Az egyik legfontosabb erő, ami nem engedi meg a jelentős díjcsökkentést, hogy a biztosítási díjak 2016-ra rendkívüli mértékben megnőttek, érzékeltetésképpen néhány tízezer forintos pótkocsi-biztosítási díjtól több százezer forintos pótkocsi-biztosítási díjig terjed ez a skála, és hát van egy olyan, amit nem nagyon szoktunk figyelembe venni, pedig ha figyelembe vesszük azt, hogy jelentős gépjárművezető-hiány van, tehát egymástól csábítják az embereket a vállalkozók” – mondta Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetségének főtitkára.

Egy kaposvári pékség öt autóval közel 100 üzletbe szállít árut. Beszállítóik nem csökkentettek árat, így ők sem tudnak. „Olyan anyagok, mint például a liszt, az élesztő, a só, senki nem jelentkezett azzal, ugye, ezeket az anyagokat is úgy szállítják ide hozzánk, hogy olcsóbb lenne, mert az üzemanyag ára lement. Hanem mindenki most azon van, és boldogabb egy kicsit, hogy legalább egy ilyen üzemanyagárakon tud dolgozni” – fogalmazott Ojtó Lajos ügyvezető.

A külföldi utak árában sem érvényesül az olcsó üzemanyag. Az egyik pécsi utazási iroda vezetője azt mondta: az utakat előre lekötik, azt pedig nem lehet megjósolni, hogy az indulás napján miként alakul az üzemanyagár és az euró árfolyama. „Euróárfolyam jelen pillanatban kiszámíthatatlan, azt gondolom. Tényleg nézzük meg az árfolyamokat egyéb okok miatt is. Bármelyik héten 10 forinttal feljebb megy az árfolyam és mindenfajta alkatrész, tulajdonképpen nyugati buszokkal dolgozunk, mindenfajta alkatrész, szerelési költség szakszervizekben ehhez van megállapítva” – nyilatkozta Kopári László ügyvezető.

A kitermelés meghaladja a keresletet, a világpiacon 30 dollárba kerül egy hordó olaj, 2003-ban volt utoljára ilyen alacsony az ár. „Nagyon egyszerű matematikával a világ napi olajfelhasználása durván 94-95 millió hordóra tehető, a kínálat, ez körülbelül 2 millió hordóval haladja meg. Eddig volt hova lepakolni ezt az olajat, tárolókba, de úgy tűnik, a tárolói kapacitások is végesek” – szögezte le Vágó Attila, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője.

Az öböl menti országok egyelőre nem hajlandók csökkenteni a kitermelést, az ő költségeik alacsonyak, az olajár esését arra használják, hogy kiszorítsák a piacról a versenytársakat, például a palaolajat kitermelő amerikaiakat. „Egyfajta rombolásról van szó, és ebben a vonatkozásban a szaúdiaknak jól jön, hogy úgy tűnik, mint hogyha az OPEC döntésképtelen lenne, akár hagyhatják 20 dollárig is beesni az olajárat, és titkolni azt, hogy nekik van-e olajárcéljuk” – mondta Deák András, az MTA Világgazdasági Intézet tudományos főmunkatársa.

A túlkínálatot csak fokozza az Irán elleni gazdasági embargó feloldása, a perzsa állam exportálóként tér vissza a világpiacra.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!