Indult az ellenőrzés a Magyar Nemzet cikke után
2016. június 25., szombat 09:42, frissítve: szombat 15:37
Ismét gyanúsan olcsó étolajakat talált egy szakértőkből álló csoport a Reál, a CBA és több kisebb élelmiszerbolt polcain. A hazai étolajak 400-500 forintba kerülnek. Az import termékek között viszont van olyan, amelyikért alig 300 forintot kérnek. Ilyen árelőny a szakértők szerint csak áfacsalással érhető el. A külföldi étolajak cimkéin bizonytalan hátterű cseh, ukrán, szerb, horvát cégek szerepelnek. Az egyik márkán Horvátországot tüntették fel gyártóként, holott déli szomszédunknál nem terem annyi napraforgó, amennyiből olajat lehetne előállítani.
2011-ben ugyanez a szakértői csoport már végzett hasonló vizsgálatot. Az akkor felbukkant külföldi étolajmárkák újra megjelentek egyes magyar áruházak polcain.
A Nemzeti Adó-és Vámhivatal szerint az Elektronikus Közúti áruforgalom-ellenőrző Rendszerrel az ilyen kétes eredetű árukat igyekeznek kiszűrni.
Ám a szakértők feltárták, hogy négyből három cég továbbra is működik azok közül, amelyek érintettek voltak a korábban leleplezett áfacsalásban.
„Az étolaj és néhány más termék, a cukor, liszt, az nagy tömegű és az áfacsalók számára nagy célpontot jelentő termék, homogén termékekről van szó. A hatóságoknak a legkeményebben fel kell lépniük, akár a NAV-nak, akár a Nébihnek, illetve a rendőrségnek” – mondta Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter.
Az élelmiszerbiztonsági hatóság illetékese Panaszkönyv című műsorunkban azonnali vizsgálatot ígért.
„2008 óta több, mint 9 ezer vizsgálatot végeztünk ebben a termékcsoportban. Élelmiszerbiztonsági és minőségi hiányosságokat az utóbbi időben őszintén szólva nem találtunk, de természetesen ezt a jelzést is közérdekűnek tartjuk, bejelentésnek tekintjük, ezért haladéktalanul megkezdtük ezeknek a termékeknek az ellenőrzését” – nyilatkozta Pleva György, az Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság vezetője.
Az igazgató megjegyezte: az uniós előírások szerint az étolajon elég feltüntetni a forgalmazót, a gyártót nem kell ráírni a címkére.