2024. 04. 20. Szombat Tivadar napja
Jelenleg a TV-ben:

Vezércikk

Következik:

Híradó 15:00

Beszakadt a tőzsde a jegybank döntése nyomán

2016. április 28., csütörtök 12:20, frissítve: csütörtök 13:00

Zuhanni kezdett a japán tőzsde a központi bank döntése után: az intézmény nem változtatott az alapkamaton. A Japán Bank az elmúlt idők természeti katasztrófái és a Mitsubishi-botrány ellenére is bízik a gazdasági növekedésben, annak ellenére hogy a mamutcég négymilliárd dollárt veszített értékéből, és a vásárlók is hátat fordítottak neki.

Nem jelentett be újabb gazdaságélénkítő intézkedéseket a Japán Bank, és az alapkamaton sem változtatott. A jegybank döntése után a jen és a japán tőzsde is erős zuhanásba kezdett. A Nikkei majd 4 százalékot zuhant.  A központi bank a változatlanul hagyott eszközvásárlási keretösszeggel továbbra is évi 80 billió jent, (nagyjából 718 milliárd dollár, 200 billió forint) akar költeni pénzügyi eszközvásárlásokra. Emellett egy 300 milliárd jenes (760 milliárd forint) hitelprogramot is alkotott a jegybank, ami nulla százalékos kamattal támogat pénzintézeteket a földrengés sújtotta Dél-Japánban. Az intézmény bízik abban, hogy a gazdaság növekedésnek indul hamarosan.

„Megértve azt, hogy a fejlődő országok kimenekülnek a stagnáló gazdaságukból, az export erőteljesen növekedni fog. Ennek az országnak a gazdasága is növekedésnek indul, és a növekedés mértéke felgyorsul” – véli Kuroda Haruhiko, a nemzeti bank elnöke.

Ennek gátja lehet a japán gépkocsigyártás jövője. Japán hatodik legnagyobb autógyártója ugyanis nemrég ismerte be, hogy gyakorlatilag huszonöt éve hamisítja a fogyasztási adatokat. Egyes szakértők szerint ennek kulturális gyökerei vannak. Egy üzleti jogi professzor szerint keményen kellene büntetni az autógyárat a botrány miatt. „Ha a Mitsubishit kemény büntetéssel sújtanák, az nemcsak hogy kiegyenlítené a Volkswagen ügyet, de ösztönözné a japán vállalatokat is arra, hogy javítsák a vállalati kultúrájukat” – mondja Kobajasi Hidejuki.

A Mitsubishi-botrány miatt hatalmasak a gazdasági károk. Az autógyár nemcsak hogy nagyjából 4 milliárd dollárt veszített értékéből, a vásárlók is hátat fordítottak neki. A társaság független bizottságot hozott létre, hogy megvizsgálja a hamisítási ügyet. A testület három hónapig fog kutakodni. Szerdán azt jelentették be, hogy eddig négy modellről tudnak, amelyet érint a botrány.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!