A Daimler-vezér szerint egyelőre a dízel a nyerő
2017. szeptember 13., szerda 22:11, frissítve: szerda 22:41
„Merkel asszony, az egészség fontosabb a konszernek érdekeinél!” – ilyen és hasonló feliratú transzparensekkel tüntettek környezetvédők a német autógyártók és a német kancellár ellen a múlt héten Berlinben. A demonstrálók szerint a kancellárt szoros szálak fűzik az autóiparhoz, ezért nem lép fel elég erélyesen azon cégek ellen, amelyek hamis adatokat közöltek dízelmodelljeik nitrogén-oxid-kibocsátásáról. A dízelautók miatt több német városban annyira rossz a levegő, hogy még a kitiltásuk is felmerült.
Az autógyártók szerint azonban a dízeljárművek összességében még mindig környezetkímélőbbek, mint benzines társaik, és egyelőre nincs valódi alternatívájuk. Dieter Zetsche, az Európai Autógyártók Szövetségének elnöke a frankfurti autóvásáron azt mondta: ez egészen addig így marad, amíg nem terjednek el az elektromos autók.
„A dízelautók legújabb generációja kulcsfontosságú a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának mérsékléséhez. Piaci szempontból ez a leghatásosabb megoldás, mivel ezek az autók 15-20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot adnak ki magukból, mint benzines társaik. Amíg az elektromos autók piaci részesedése nem növekszik nagyobb mértékben, addig a dízel marad a leghatékonyabb eszköz a klímacélok elérésére” – emelte ki beszédében a Daimler vezérigazgatója.
A német autógyártók a német kormány nyomására nemrég egyébként vállalták, hogy csökkentik a dízelek nitrogén-oxid-kibocsátását: ötmillió dízelautó szoftverét frissítik, és ösztönzik a minőségi cseréjüket. Angela Merkel pedig a múlt héten azt is bejelentette, hogy a gyártókkal közösen egymilliárd eurós alapot hoznak létre a városi közlekedés tisztábbá tételére. Az intézkedések célja, hogy ne kelljen kitiltani a dízelautókat a városokból.
Kína viszont éppen erre készül, és már dolgozik egy olyan szabályozáson, amely megtiltaná a kizárólag benzines vagy dízeles autók gyártását, valamint értékesítését. Szakértők szerint ugyanakkor a tiltásra a közeljövőben aligha kerül sor, mivel a világ legnagyobb autópiacának számító országban egyelőre kivitelezhetetlen lenne. Kína emellett az elektromos járművek terjedését is segítené: 2018-tól kvótarendszerrel ösztönözné a cégeket arra, hogy egyre több villanyautót adjanak el.