2024. 05. 02. Csütörtök Zsigmond napja
Jelenleg a TV-ben:

Maros Zoltán animációsfilm-rendező portréfilmje

Következik:

Vezércikk 04:00

Vonatokon toboroz munkásokat a MÁV

,

2015. december 21., hétfő 12:10, frissítve: hétfő 17:29

Hangosbeszélőn, a vonatokon toboroz munkásokat a MÁV. Mozdonyvezetőkből, szerelőkből, jegyvizsgálókból és forgalmistákból is hiány van. A szakszervezet szerint a szakemberhiány újabb járatritkításokhoz vezethet, ráadásul a vasutas szakma már a fiataloknak sem vonzó. Akik pedig mégis ezt választják, sokszor inkább külföldre mennek dolgozni a magyar bér többszöröséért.

Az utasok már megszokták. Szinte folyamatosan késnek a vonatok. De nem csak a vonatok késnek, hanem a szakemberek is. Ugyanis egyre kevesebb a vasutas, több száz szakember hiányzik.

„A MÁV Startnál nagyon komoly toborzást hajtottunk végre, különböző vasúti tanfolyamokat indítunk, annak érdekében, hogy folyamatosan munkába tudjanak állni ezekben a hiányszakmákban, és felhívjuk a figyelmét a lakosságnak, a munkavállalóknak, hogy mi egy nagy munkáltató vagyunk, ránk hosszú távon lehet számítani” – hangsúlyozta Dávid Ilona, a cég elnök-vezérigazgatója.

Ma tíz évre szóló pályaműködési megállapodást írt alá a MÁV és a GYSEV a kormánnyal. Ettől remélik a hosszú távon kiszámítható finanszírozást és a munkaerőhiány enyhítését is.

„Vonzóvá kell tenni természetszerűen a mozdonyvezető szakmát is, ahol mondjuk 150 mozdonyvezetőt kalkulálnak, ennyivel kellene több, de azt is számoljuk, hogy a 75 évente végző mozdonyvezető 2-3 év után utoléri ezt a mozgást, és stabilizálódni fog a szakember-ellátottság” – hívta fel a figyelmet a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Tasó László.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint azonban ennél sokkal nagyobb a baj. Azt mondja: hiába próbálnak embereket toborozni és képzéseket indítani, be kell látni: vasutasnak már nem igazán akarnak menni az emberek. Azért sem, mert a fizetés sem túl kecsegtető. Ráadásul ebben a szakmában is a magyar bér két-háromszorosát keresi meg az, aki külföldre megy dolgozni.

„Éjszaka kell dolgozni, ünnepnapon bent kell lenni, mostoha munkakörülmények mellett dolgoznak a munkavállalók, ez abszolút nem teszi már vonzóvá, ha idejön valaki, netán orvosilag megfelel a felvétel során, el kell menni egy olyan tanfolyamra, egy olyan képzési formában részt venni, ami a vizsgáztatás tekintetében azt gondolom, hogy lassan már az orvosi diplomával megfelelő számonkérési rendszer van, ha ezen keresztülmegy valaki, és meglátja, hogy mennyi a fizetése, na szóval: 500-ból jó, ha 3 itt marad” – hangsúlyozta a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János.

Meleg János hozzátette: már így is járatritkításokat kellett bevezetni. Jövőre azonban még többel kell számolni. Csak mozdonyvezetőből további 150-re lenne szükség. Jelenleg azonban mindössze 74 mozdonyvezető-tanonc van.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!