Újabb csapást mérhet a kormány a médiára
„Nem nagyon látok ellenreakciókat, tehát megállapíthatjuk, hogy a magyar parlamentben lévő valamennyi párt képviselői megbarátkoztak a reklámadó gondolatával, és mindannyian támogatják azt.” A reklámadó módosításának tavalyi elfogadásakor mondta ezt Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára. A törvényt akkor azért kellett módosítani, mert a korábbi szabályozást az Európai Bizottság felfüggesztette, az ugyanis elsősorban az RTL-t sújtotta.
A kabinet a Népszabadság információi szerint egy most készülő törvénytervezetben megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa egyben reklámfelületeket értékesítő kereskedőházat is működtessen. Jelenleg a legnagyobb ilyen – úgynevezett sales house-t az RTL birtokolja. „Most, amikor hosszú cirkusz után úgy tűnik, hogy Andy Vajna, akiről, ugye, sok mindent lehet mondani, de azt, hogy nem a kormány mellett álló közéleti szereplő lenne, azt nem… Most, hogy Andy Vajna megvette a TV2-t, most hirtelen eszébe jutott a kormánynak, hogy hoppá, akkor kell egy olyan törvény, amivel az RTL-t háttérbe lehet szorítani, ki lehet szorítani. Függetlenül attól, hogy én személyemben mit gondolok az RTL-ről, az elv elfogadhatatlan” – vélekedett Niedermüller Péter, a Demokratikus Koalíció, EP-képviselője.
A TV2 és az MTVA reklámidejét értékesítő Atmedia Hollandiában van bejegyezve, így azt a törvénytervezet nem érinti.
A Jobbik szerint a szabályozás módosításával a kormánykritikus hangokat próbálják térdre kényszeríteni. „Egyik oldalról minden eszközzel, akár kormányzati irányítású és állami tulajdonú bankok által biztosított kedvezményes kamatozású hitelekkel is támogatják Andrew G. Vajnát, hogy közpénzből építhesse a Fidesz médiabirodalmát. Másrészről most már a szabályozási környezetet is úgy teremtik meg, hogy az egyértelműen Habony Árpád és más narancsbárók, fideszes oligarchákra szabottan, az ő érdekeit segítse” – mondta Novák Előd, a Jobbik alelnöke.
Az MSZP elnöke szerint szimbolikus, hogy a javaslat éppen néhány nappal március 15-e után került nyilvánosságra, ami egyben a magyar sajtó napja is. „Elfogadhatatlan, hogy médiumokat ugyanúgy, ahogyan egy évvel ezelőtt, azzal próbál lehetetlenné tenni, hogy a valódi Magyarországról beszámoljon. Elfogadhatatlan, hogy miközben a saját médiáit teletömi és minden eszközzel azon dolgozik, hogy azt a valótlan képet mutassa be Magyarországról, amit a kormány gondol, elfogadhatatlan, hogy azokat a médiumokat, amelyeket nem tudott maga alá gyűrni, azokat újra, mint ahogy egy évvel ezelőtt, megpróbálja ellehetetleníteni” – mondta Tóbiás József.
A Népszabadság szerint a javaslatot azért nem terjesztették be még a parlament elé, mert mérlegelik, hogy milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából. A Bertelsmann-nak nem kis szerepe volt abban, hogy tavaly meghátrálásra kényszerítse a kabinetet a reklámadó ügyében. A Kormányzati Tájékoztatási Központ cáfol, közleményükben azt írták, a reklámfelületeket értékesítő kereskedőházakról szóló törvényjavaslatot sem a közigazgatási államtitkári értekezlet, sem a kormány nem készítette elő és nem tárgyalta.