300 ezer ember szemetét szállítja a gödöllői székhelyű Zöldhíd Régió Kft. Az önkormányzati tulajdonú cég nyár közepén csak azért nem ment csődbe és állt le, mert előleget kaptak az állami szemétkezelő holdingtól. A pénz azonban csak tűzoltásra elegendő.
„Gyakorlatilag nem változott semmi ahhoz képest, ami az eddigiek során kialakult. Adtak előleget a cégnek, annyi pénzt, amiből ki lehet hozni a mindennapi működést, béreket, benzint, költségeket, járulékokat, de ez gyakorlatilag nem oldja meg a helyzetet. Itt olyan fejlesztési elmaradások vannak, amelyek folyamatosan többletköltséget fognak jelenteni” – mondta Gémesi György, Gödöllő polgármestere.
Az április óta működő állami holding szedné be a tervek szerint a lakosságtól a szemétdíjat. Számlát azonban egyet sem küldött még ki. Elvileg ebből a bevételből fizetné a vidéki szemétszállító cégeket is.
„A számlák talán most fognak majd érkezni, az első központi számlázás talán pont szeptemberben fog akár visszamenőlegesen is egyszerre két hónapra megérkezni” – mondta Lázár János kancelláriaminiszter szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján.
A fővárosi szemétszállító cég az egyetlen, amely még nyereséges és ami még nem tartozik az állami holdinghoz. A főpolgármester nem is támogatja az államosítást. Tarlós István Magyarország élőben című műsorunkban azt mondta: Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordult azért, hogy megakadályozza a pénzelvonást.
„Ezzel az egyik baj az, hogy igazságtalan a fővárossal szemben, hiszen pozitív eredményért büntetnék a fővárost, ezen el lehet lamentálni, és sok mindent lehet mondani, de ennél nagyobb baj is van. Az uniós szerződések kapcsán elnyert pénzek támogatási szerződésekben foglaltakat a főváros nem tudná teljesíteni, ezért fennállna a veszély, hogy a pénzeket vissza kell adni” – fejtette ki Tarlós István.
Több közszolgáltatót fenyeget csőd azóta, hogy állami kézbe került a hulladékkezelés. A szegedi szemétszállító cégnek például augusztus elején már csaknem 70 millió forint volt a tartozása.