2024. 04. 25. Csütörtök Márk napja
Jelenleg a TV-ben:

Radar

Következik:

Híradó 18:30

Százakat kell kártalanítani, 500 millió a limit

,

2017. július 3., hétfő 14:07, frissítve: hétfő 19:55

800 magyar turista rekedt Törökországban egy utazási iroda csődje miatt. A Green Holidays nevű cég még szombaton és vasárnap is utaztatott ki csoportokat, pedig már tudható volt, hogy a cég fizetésképtelenné vált. Az utasok arról számoltak be, hogy a kifizetett szállásuk nincs rendezve, így újra ki kellett fizetniük a hoteleket, ha nem akartak az utcán maradni. Most a magyar konzuli szolgálat és a biztosítótársaságok próbálnak segíteni a pórul járt utasoknak.

Antalya, a török riviéra egyik legfelkapottabb turistaparadicsoma. Minden évben magyarok ezrei töltik itt a nyaralásukat. Az ide utakat szervező irodák közül az egyik legnagyobb a török tulajdonú Green Holidays, a korábbi Green Travel volt.

A rácsok azonban le vannak húzva a Green Holidays egyik budapesti irodájában és már az üzlethelyiség is kiadó. Az utazási iroda vasárnap este jelentett csődöt.

Összesen még körülbelül 800 magyar utasa van kint Törökországban a csődbe ment irodának, de a legrosszabbul az a 176 utas járt, akik vasárnap este utaztak ki. Ők a helyszínen szembesültek azzal, hogy sem a szállásukat, sem a transzferjüket nem rendezte a cég.

„Amikor kiérkeztünk, kivezényeltek minket a buszparkolóba a betonra, 43 fokban, étlen-szomjan két órát álltunk ott a gyerekekkel, volt ott hat hónapos baba is. És a legrosszabb az egészben, hogy az utazási irodának az idegenvezetői a buszra felszállva azt mondták, hogy a szállodában ez meg lesz oldva, majd útközben leszálltak a buszról és otthagytak minket” – mondta Markov Tamás, az egyik károsult.

A vasárnapi turnus tíz utasa hétfőn haza tudott jönni. Ők is hasonlókról számoltak be. „Tízen vagyunk, öt gyerekkel vagyunk, a legkisebb egyéves múlt. És tegnap bementünk egy szállodába, ahol kirakott minket a busz. Onnan minket kitanácsoltak, merthogy gyerekek nem lehetnek a szállodában. Szóval semmi empátia, 47 fokban minket kiraktak az utcára” – mesélte Vajda Alexandra.

A Green Holidays honlapján már csak egy néhány soros tájékoztatás áll. Ebben azt írják, hogy a társaság nem tudja teljesíteni az utazási szerződés szerinti kötelezettségeit, az utasokat pedig az Uniqa Biztosító fogja kártalanítani.

„A legnehezebb helyzetben azok vannak – közel 370 fő – akik szombaton és vasárnap indultak. Náluk nagyon sok esetben a szálloda vagy nem, vagy csak ideiglenesen tudott szállást biztosítani” – mondta Vereczki András, az Uniqa Biztosító kárrendezési vezetője.

Az ankarai nagykövetségtől hétfőig mintegy 150-en kértek segítséget. „Egy éjszakára tudtunk mindenkinek segíteni abban, hogy tegnap hajnalra mindenkit el tudjanak szállásolni az adott szállodákban – saját pénzükön, az utasok saját pénzén. De ez nem garancia arra, hogy a mai illetve a holnapi éjszakájukat is fogja tudni biztosítani az adott szálloda. Tehát folyamatosan munkában vagyunk ezzel kapcsolatban” – nyilatkozta Kiss Gábor, Magyarország ankarai nagykövete.

Az Antalyában rekedtek elszállásolására, a hazaútjukra és kártalanításukra 500 millió forintos biztosítási keretösszeg áll rendelkezésre.

Már korábban is gyanús volt

Az Index szerint számos jele volt a Green Holidays csődjének. A portál azt írja, hogy már tavaly decemberben gyanúsan olcsón hirdettek utakat a nyári szezonra. Ráadásul az utazásszervezőket szabályozó törvényt is kijátszották. A szaktárca szigorítana a szabályokon.

Az Index információi szerint a gyanúsan olcsó utakat bekerülési ár alatt értékesítették, ami felveti annak gyanúját, hogy betétgyűjtés történt. Vagyis a cégvezetőknek eleve nem is állt szándékában lebonyolítani az utazásokat.

Egy black friday akciós ajánlat például egy ötcsillagos tengerparti szállodában all inclusive ellátás mellett mindössze 109 ezer forintért kínált nyaralást egy hétre.

„Mi részben ezzel a black friday-jel kapcsolatban is már több bejelentést tettünk az illetékes hatóságnak – ami most már kormányhivatal. Az ügyben az utazási csomag kontra külön-külön eladott szolgáltatások ügyét is vizsgálni és szigorítani kéne” – mondta Bakó Balázs, a MUISZ kommunikációs bizottság tagja.

Ha ugyanis egy iroda csomagban értékesíti az utazást, a szállást és más szolgáltatásokat, akkor az utazásszervezésnek minősül, vagyis meg kell felelni az ezt szabályozó szigorú előírásoknak. Ez alól viszont ki lehet úgy bújni, hogy külön cégek intézik a különböző szolgáltatásokat.

„Ha az a kérdés hogy garanciális szabályokat lehet-e erősíteni, akkor azt gondolom, garanciális szabályokat lehet erősíteni” – mondta Kara Ákos, az NFM infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára.

Kara Ákos szerint módosítás jöhet. Helyettese hozzátette: a hatóságok már megkezdték a szükséges intézkedéseket. „Már a délelőtt folyamán magát az irodát is vizsgálja a Fővárosi Kormányhivatal annak érdekében, hogy megtévesztő módon járt-e el például ez az iroda a fogyasztókkal, utazókkal szemben. Tehát egy eljárást indít ezzel kapcsolatban” – mondta Keszthelyi Nikoletta.

A pórul járt utasok létrehoztak egy Facebook-csoportot, itt próbálnak információhoz jutni, illetve egymás segítségére lenni. A csoporthoz hétfő estig már több mint háromszázan csatlakoztak.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!