Összeomolhat a cigarettapiac?
2016. május 6., péntek 20:26
Nem árulta el a kancelláriaminiszter szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján, hogy jövőre mennyivel kell majd többet fizetni egy most átlagosan 1000 forintba kerülő doboz cigarettáért. A dohánycégek viszont már elvégezték a szükséges számításokat.
„Szerény számításaink szerint is 300 forinttal, jó, ebben benne van egy olyan jó 50-60 forintos áremelés. Ugye az új uniós előírások szerint 2017. május 20-tól már csak 20 szálas cigaretták lehetnek a boltokban, ez önmagában generál egy olyan 50-60 forintos emelést, az adóemelés meg azt a másik 200 akár 300 forintot is” – fejtette ki Sántha János, a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének szóvivője.
Az új adótörvények közel 32 milliárd forintos lyukat ütnek a költségvetésen, ennek egy részét a dohányipartól szedné be a kormány, ám ez a hazai dohányipari szereplők szerint meghiúsulhat, hiszen a drágulás miatt tovább nőhet a főként Ukrajnából származó csempész cigaretta kereskedelme.
„Egy egérke jelentőségű törvénymódosítás született, és ezt a kormány úgy kommunikálja, mintha elefánt dübörögne” – mondja Angyal József. A Hír TV által megkérdezett szakértő szerint az új adótörvények – amelyben a többi között a baromfihús és a friss tej áfájának csökkentése szerepel – nem javítja majd jelentősen a bérből-fizetésből élők anyagi helyzetét, ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a cigaretta jövedéki adójának emelése nemcsak a drágulás miatt sújthatja a szerényebb jövedelműeket.
„Itt belekalkulálják azt is, hogy ami kiesik mint költségvetési bevétel, azt bírságként beszedik (…). Az adócsalókat látványosan elfogják, ezt látjuk a tévében, náluk nem nagyon tudják behajtani a pénzt, majd aki ilyen áfacsalt terméket vásárolt, őrajtuk viszont megpróbálják behajtani ezt az összeget” – mondta el az okleveles adószakértő.
További rossz hír a nemzeti dohányboltok és a nagykereskedők számára, hogy egy uniós szabályozás nyomán 2020. május 20-a után tilos lesz mentolos cigarettát és cigarettadohányt forgalomba hozni Magyarországon. Az ilyen termékek ugyanis – a döntéshozók szerint – növelik a dohányzásra való rászokás kockázatát. A nagy dohánycégek szerint mindez az áremelkedéssel együtt a hazai piac teljes összeomlásához vezethet.