2024. 04. 19. Péntek Emma napja
Jelenleg a TV-ben:

Híradó

Következik:

Radar 17:30

Orbán: Európának nem szabad bezárkóznia

Hír TV

2017. november 27., hétfő 10:35, frissítve: hétfő 17:53

Megjelent a MÁV honlapján a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszának újjáépítésére vonatkozó tender. A 150 kilométeres magyarországi szakasz hivatalosan 550 milliárd forintból épül, de várhatóan ennél jóval többe kerül majd. A pénzt jórészt a kínaiak adják hitelként, azt nem tudni, milyen megtérüléssel számol az állam. A beruházásról ma a kínai és a magyar miniszterelnök is hatalmas lehetőségként beszélt a budapesti találkozójukon.

Kedélyesen fogadta a közép- és kelet-európai országok és Kína vezetőit a magyar miniszterelnök. Budapest ad otthon Kína és a térség háromnapos csúcstalálkozójának. A programsorozat nagyszabású üzleti fórummal kezdődött. Orbán Viktor itt azt mondta: jelenleg Ázsia felemelkedésének korszakát éljük, így örömteli, hogy Kína jelen akar lenni Közép- és Kelet-Európa fejlődésében. A miniszterelnök szerint az együttműködés mindegyik fél számára kölcsönösen előnyös, zászlóshajójának pedig a Budapest–Belgrád-vasútvonal fejlesztését nevezte.

A kormányfő arról is beszélt, hogy Európának nem szabad bezárkóznia, mert akkor elveszti a fejlődés lehetőségét. Orbán Viktor szerint a kínaiakkal való együttműködésben részt vevő tizenhat ország Európának az a térsége, amely már most is a kontinens gazdasági növekedésének motorja.

„A mai napon megjelenik a Budapest–Belgrád-vasútvonal kínai finanszírozására vonatkozó közbeszerzési felhívás. Ez a beruházás az első olyan nagy fejlesztés, ahogy mi mondjuk, zászlóshajó, amely Kína, egy EU-tag és egy EU-tagjelölt ország együttműködésében jön létre. Ez megteremti annak feltételeit, hogy a tengeri selyemút európai végpontjától Közép-Európán keresztül vezessen a leggyorsabb szállítási útvonal” – mondta Orbán Viktor.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakasza Kelebiánál kezdődik majd. A Soroksárig tartó 152 kilométeres vonal felújítása 550 milliárd forintba kerül majd. Ennek 85 százalékát kínai hitelből fedezik. Bár a közbeszerzési kiírás hétfőn megjelent a MÁV oldalán, a megtérülésről keveset tudni, a beruházás megvalósíthatósági tanulmányát ugyanis titkosították.

A kínai miniszterelnök további együttműködéseket is kilátásba helyezett. Li Ko-csiang azt mondta: országa még több terméket importálna a közép- és kelet-európai térségből, s az itteni infrastruktúra fejlesztésében is részt venne.

„Kína nem arra törekszik, hogy kereskedelmi többlete legyen ezekkel az országokkal, hanem hogy még többet importáljunk innen. Készen állunk arra is, hogy az ipari kapacitás bővítésében együttműködjünk, annak érdekében hogy megfizethető berendezéseket és műszaki mérnöki tudást adjunk” – jelentette ki.

Délután útnak is indult az első közép-európai árukkal megrakott konténervonat az ázsiai ország irányába. A hétfői találkozókon Kína és a térség országai számos többoldalú megállapodást is aláírtak a kereskedelem, a mezőgazdaság, az infrastruktúra-fejlesztés terén.

Salát Gergely sinológus a kínai–kelet-közép-európai csúcstalálkozóról:

Csekély a terrorfenyegetettség

Nem kell terrortámadástól tartani a kínai miniszterelnök budapesti látogatása alatt. Bővebben >>>

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!