2024. 04. 20. Szombat Tivadar napja
Jelenleg a TV-ben:

Sajtóklub

Következik:

Célpont 09:05

Önmérsékletet ígér a kormány

2017. június 9., péntek 20:08, frissítve: péntek 20:08

A szabályozás a televíziókhoz és az írott sajtóhoz tereli a pártok politikai hirdetéseit, de ezek a felületek jóval drágábbak. A tervezet nyertesei ismét a kormányközeli szerkesztőségek lesznek.

Eltűnnek az ellenzéki politikai hirdetések az óriásplakátokról, ha az Országgyűlés elfogadja a Fidesz–KDNP által benyújtott törvényjavaslatot. Eszerint kampányidőszakon kívül csak listaáron lehetne plakáthelyekhez jutni. A javaslat úgy fogalmaz: a választói akaratot befolyásoló politikai üzenetek megjelentetése során nem lehet kedvezményt vagy ingyenességet igénybe venni, mert az jogellenesen szerzett vagyoni előnynek minősülne.

A pártok főként az éves költségvetési támogatásból tudnak ilyen akciókat finanszírozni. Ebben a tekintetben is a kormánypártok vezetnek: a Fidesz–KDNP a pártalapítványokat is beleszámítva több mint 1,6 milliárd forintos állami támogatásban részesülhet jövőre. Az összes ellenzéki párt és alapítványaik együttesen háromszázmillió forinttal kapnak csak többet, mint a Fidesz–KDNP.

A tervek szerint a kormány sem hirdethetne plakátokon.

„Ha a törvény elfogadásához ez szükséges, akkor a kormány és a Fidesz–KDNP önmérsékletet fog tanúsítani, és a kampányidőszak előtt közterületen a kormány sem hirdethet” – közölte Hollik István országgyűlési képviselő.

A Hír TV kérdésére, hogy a kormányközeli CÖF-öt érinti-e a hirdetési tilalom, nem érkezett egyértelmű válasz.

Szakértők szerint a szabályozás más felületek felé irányítja majd a hirdetni akaró pártokat. Ennek lehetnek majd nyertesei a kormányközeli nyomtatott lapok, internetes portálok és televíziók is. A nyilvánosan elérhető adatokból kiderül, hogy plakátokon hirdetni olcsóbb, mint a sajtóban, így jó eséllyel a pártok nagy része nem fogja tudni megfizetni a drága televíziós és újsághirdetéseket.

Listaáron a kormánypárti Magyar Időkben egy egész oldalas politikai hirdetés bruttó 2,3 millió forintba kerül, de a hirdető azt nem tudja, hogy a pénzéért hány olvasót ért el, hiszen a lapnak nincs hivatalosan auditált olvasottsági mérése. A 60 ezres példányszámú Kisalföldben valamivel olcsóbban, bruttó 2,1 millió forintért jelenhet meg egy egyoldalas hirdetés, ugyanez a Habony Árpádhoz köthető Lokál bulvártermékben már 3 millió forintba kerülne.

Az átlagosan 2,5 millió forintot kóstáló sajtóhirdetések árából listaáron számolva 30 frekventált fővárosi citylight plakátot lehetne bérelni. Iparági információink szerint az óriásplakátok piacán országszerte 40–80 ezer forint között mozog a havi bérleti díj. Átszámítva 38 óriásplakátot lehetne bérelni egy hónapra annyi pénzből, mint amennyibe a Magyar Időkben egyszer megjelenő hirdetés kerülne.

A Fideszen belül felmerült annak lehetősége is, hogy teljesen tiltsák be a plakátokon a politikai hirdetést, de Lázár János nem tartja jó ötletnek.

„A pártokat abban korlátozni vagy ellehetetleníteni, hogy két kampány között szabadon akciózzanak, szerintem nem szabad. Meg kell hagyni nekik a jogot, és lehetőséget kell adni arra, hogy politikai akciókat folytassanak a választási kampányok közötti időszakban is. Csak a politikai akcióknak a pénzügyi átláthatósága és elszámoltathatósága meg kell hogy legyen” – mondta a miniszter.

Lázár János arra a felvetésre, hogy teljes tiltás esetén a kormány lemondana-e a tájékoztató kampányokról, azt mondta: akár.

A szabályozás főként a médiapiac kormányközeli szereplőit hozza ismét helyzetbe, a tavalyi népszavazási kampány kormánypropagandája is főként e felületeken futott, így a Magyar Időkben, a TV2-n és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Mediaworks portfólióján. Utóbbi negyedmilliárd forintnyi hirdetési megrendelést kapott a Miniszterelnöki Kabinetirodától, míg a Magyar Idők szintén százmilliós nagyságrendben kapott közpénzt a kormánytól. A TV2 pedig a közpénzből finanszírozott rengeteg állami hirdetés dacára is hétmilliárd forintos veszteséggel zárta a múlt évet.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!