2024. 12. 26. Csütörtök István napja
Jelenleg a TV-ben:

El a kezekkel a papámtól!

Következik:

Híradó 22:10

Műszaki szakértő: Nehéz konkrétumokat mondani

2017. január 21., szombat 18:14, frissítve: szombat 19:16

A vizsgálatok után lehet megmondani pontosan, hogy mi okozta buszbalesetet, aminek következtében 16 diák életét vesztette a Hír TV-nek nyilatkozó közlekedési műszaki szakértő szerint. Melegh Gábor ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, az, hogy a jármű régi típus volt, még nem vezet hasonló szerencsétlenséghez.

„Nagyon nehéz ilyenkor egy természettudományokkal foglalkozó személynek konkrétumokat mondani, hiszen mi akkor tudjuk ezt, ha meg lehet vizsgálni a járművet. Nyilván tartozunk annyival egy ilyen tragédia után, hogy a műszakiak megállapítsák ennek a balesetnek az okát, ilyenkor több irányba megy a vizsgálat. Először a helyszínen van nyomkutatás, ugye hallottuk, hogy féknyom nem maradt, ez azonban nem jelenti azt, hogy nem fékezhetett a járművezető, és a nappali felvételeken lehet, hogy még ki lehet valamit olvasni. A másik dolog az pedig az, hogy ilyenkor az emberi és a műszaki tényezőket egyaránt vizsgáljuk” – mutatott rá a Hír TV-nek Melegh Gábor közlekedési műszaki szakértő.



„Az emberi tényezőknél szerepet játszik, hogy a vezető vagy rosszul lett, vagy görcsöt kapott, vagy egy pillanatra kihagyott, ez nem féltetlenül a mi szakterületünk. A másik az a műszaki: a műszaki tényezőkkel kapcsolatban amit itt hallottunk néha adásban, hogy motortérből láttak lángot, kerékben láttak bizonytalanságot – ezek egymásnak ellentmondó dolgok, és ezek viszonylag nagy távolságra voltak attól a helytől, ahol az autóbusz nekiment a felüljáró pillérének” – húzta alá a szakértő.

Hangsúlyozta, lehet, hogy a kerék bizonytalan mozgást végzett, ami egy olyan rezonanciát okoz, amit a járművezető elvileg felismerhet, de az sem kizárható, hogy a motortérben történt valami. Melegh szerint egy biztos, hogy amikor a busz nagy sebességgel nekiment a pillérnek, olyan mértékben rongálódott a jobb oldala, hogy megsérülhetett az üzemanyagtartálya. Ennek következtében a busz viszonylag gyorsan lángra kapott.

Hozzátette: eltelik néhány perc aközött, amíg egy jármű lángra kap és kigyullad, a kezdeti nyomai a tűznek azonban már az elején észlelhetők.

Melegh úgy vélte, annak önmagában semmi köze nincsen a tragédiához, hogy az autóbusz régi volt, a típust már 14 éve nem gyártották, hiszen egy megfelelő karbantartással, „ezekben a járművekben van tartalék”.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!