Műszaki szakértő: Nehéz konkrétumokat mondani
2017. január 21., szombat 18:14, frissítve: szombat 19:16
„Nagyon nehéz ilyenkor egy természettudományokkal foglalkozó személynek konkrétumokat mondani, hiszen mi akkor tudjuk ezt, ha meg lehet vizsgálni a járművet. Nyilván tartozunk annyival egy ilyen tragédia után, hogy a műszakiak megállapítsák ennek a balesetnek az okát, ilyenkor több irányba megy a vizsgálat. Először a helyszínen van nyomkutatás, ugye hallottuk, hogy féknyom nem maradt, ez azonban nem jelenti azt, hogy nem fékezhetett a járművezető, és a nappali felvételeken lehet, hogy még ki lehet valamit olvasni. A másik dolog az pedig az, hogy ilyenkor az emberi és a műszaki tényezőket egyaránt vizsgáljuk” – mutatott rá a Hír TV-nek Melegh Gábor közlekedési műszaki szakértő.
„Az emberi tényezőknél szerepet játszik, hogy a vezető vagy rosszul lett, vagy görcsöt kapott, vagy egy pillanatra kihagyott, ez nem féltetlenül a mi szakterületünk. A másik az a műszaki: a műszaki tényezőkkel kapcsolatban amit itt hallottunk néha adásban, hogy motortérből láttak lángot, kerékben láttak bizonytalanságot – ezek egymásnak ellentmondó dolgok, és ezek viszonylag nagy távolságra voltak attól a helytől, ahol az autóbusz nekiment a felüljáró pillérének” – húzta alá a szakértő.
Hangsúlyozta, lehet, hogy a kerék bizonytalan mozgást végzett, ami egy olyan rezonanciát okoz, amit a járművezető elvileg felismerhet, de az sem kizárható, hogy a motortérben történt valami. Melegh szerint egy biztos, hogy amikor a busz nagy sebességgel nekiment a pillérnek, olyan mértékben rongálódott a jobb oldala, hogy megsérülhetett az üzemanyagtartálya. Ennek következtében a busz viszonylag gyorsan lángra kapott.
Hozzátette: eltelik néhány perc aközött, amíg egy jármű lángra kap és kigyullad, a kezdeti nyomai a tűznek azonban már az elején észlelhetők.
Melegh úgy vélte, annak önmagában semmi köze nincsen a tragédiához, hogy az autóbusz régi volt, a típust már 14 éve nem gyártották, hiszen egy megfelelő karbantartással, „ezekben a járművekben van tartalék”.