Már megtette a jogi lépéseket a Sponga Júliáról készült kép készítője
2016. november 7., hétfő 23:00, frissítve: kedd 07:05
Szobor őrzi a Köztársaság téren a francia Paris Match egykori tudósítójának emlékét. Jean-Pierre Pedrazzinit 1956-ban érte halálos lövés. Tekercsei is megsérültek, a filmet fény érte. Magazinja végül Russel Melcher amerikai fotográfus képeit jelentette meg, de a legendás Pedrazzini nevén. Melcher ehhez hozzá is járult, francia kollégája előtt tisztelegve. Ötven évvel később egy kiállításon viszont már az amerikai nevét tüntették fel a fotók mellett.
Az egyik fényképe 1956. október 30-án készült. Hogy kiket ábrázol, évtizedekig titok volt – a lány és a fiú sorsát egy magyar történész és egy francia újságíró derítette fel többéves nyomozással. Kutatásukról az 1956-os forradalom 60. évfordulójára könyv is készült.
„Mi sem örültünk, hogy az általunk kutatott képet egy ilyen eltorzított formában látjuk viszont az utcákon” – az 56-os emlékbizottság által készíttetett óriásplakátokról beszélt a Hír TV-nek a történész, a könyv egyik szerzője.
A bekötött arcú lányt ugyanis egyszerűen leemelték az eredeti fényképről, a fiút kimaszkolták mellőle, Sponga Júlia pedig egy más háttér elé került. Pedig az eredeti formájában a fénykép mondanivalója sokkal erősebb volt a fotóról szóló könyv francia szerzőjének állítása szerint.
„Ma már csak a copy-space billentyűket használja mindenki, anélkül, komoly forráskutatást végeztek volna, hogy jobban megismerjék a fotónak a történetét és aztán jól használják fel” – hívta rá fel a figyelmet Phil Casoar újságíró.
A könyvbemutatóra a fotó készítője, Russel Melcher is Budapestre érkezett. Az amerikai fotográfus a Hír Televíziónak megerősítette, az '56-os emlékbizottság az engedélye nélkül használta fel a fényképet, ezért már megtette a jogi lépéseket.
„Nos, olyan emberekről van szó, akik nem a mi szakmánkban tevékenykednek, nem fotósok, nem jogászok, hanem politikusok. A politikusok pedig mindig azt teszik, amit akarnak. Fotósként persze nagyon jó látni a képemet háromemeletes nagyságban, a legtöbb fotósnak ez nem adatik meg. Annak is örültem, hogy a lányt élethűen ábrázolták. Ő harcolt valamiért, és hatvan évvel később a képe egy épület oldalán van a szülővárosában. Tehát tulajdonképpen szívességet tettek nekem, mert felerősítették az üzenetemet hatvan évvel később. Ha ennyi idő után is érvényes az üzenet, az nagyon jó” – így Russell Melcher fotóriporter.
Az '56-os emlékbizottság társelnöke, Schmidt Mária kezdetben azzal érvelt, hogy a fotót a Nemzeti Múzeum archívumában találták, és azért nem kértek engedélyt Melchertől, mert azt hitték, a kép másé. Ennek azonban ellentmond, hogy a fénykép történetét, szereplőit bemutató könyv egyik támogatója épp a Schmidt Mária vezette testület.