Lopás, csalás, korrupció – ez jellemzi a 4-es metrót
2017. január 16., hétfő 17:53, frissítve: kedd 12:30
Méterenként 62 millió forint. Ennyiből épült a budapesti 4-es metró. És méterenként 23 millió forint. Ennyi az, amennyit kiloptak belőle. Legalábbis az EU csalás elleni hivatala, az OLAF jelentése szerint. A vonal több mint hét kilométeres hosszával számolva pedig akkora az összeg, amely a kormány szerint a csatlakozás óta eltelt időszak legnagyobb korrupciós ügyévé teszi a metróprojektet.
„166 998 258 356 forintot elloptak vagy elcsaltak. Ezért ezt a pénzt az európai hatóságoknak és a magyar kormánynak vissza kell követelnie” – mondta Csepreghy Nándor államtitkár.
A teljes projekt 452,5 milliárd forint volt, ennek több mint felét érintik a korrupciógyanús szerződések, és 167 milliárd forintot loptak vagy csaltak el Csepreghy Nándor szerint. Az EU 76,6 milliárd forintot követelhet vissza Magyarországtól.
Az ügyben az európai és a magyar hatóságok is nyomoznak egyebek mellett csalás, sikkasztás és hivatali visszaélés gyanújával.
„A nyomozás ideje alatt ötven személyt hallgattak ki, többek között a BKV és a Fővárosi Önkormányzat akkori illetékes vezetőit, valamint a nyomozók teljes körűen vizsgálták az érintett magán- és jogi személyek hazai és nemzetközi pénzmozgásait. Az OLAF-jelentés összesen 57 szerződés kapcsán tárt fel szabálytalanságokat és korrupciós bűncselekmények gyanúját” – közölte Csepreghy.
Az államtitkár neveket nem árult el, de tájékoztatása szerint tucatnyi politikust és más közszereplőt hallgattak meg. Arra azonban nem tudott válaszolni, hogy ők kizárólag a baloldalhoz köthetők-e, illetve hogy köztük van-e Demszky Gábor volt főpolgármester.
„Azonnal hozzák nyilvánosságra az OLAF jelentését” – a DK szerint a kormány megpróbálja politikai célokra felhasználni a jelentést.
„Minden korrupciós ügynél azt láttuk, hogy a kormány vitatja az unió vizsgálati eredményeit, cáfol és alkudozik. Most inkább fizetnek, hogy az előző városvezetésre mutogathassanak, miközben senki nem ismerheti meg a vizsgálati jelentést” – nyilatkozta a párt fővárosi képviselője, Gy. Németh Erzsébet.
A nyomozás kiterjed az Alstom metrókocsik beszerzésének szabálytalanságaira is, és mivel nemcsak a 4-es, hanem a 2-es vonalon is ezek a szerelvények futnak, így egy uniós korrekció akár további tízmilliárdokkal is növelheti a visszatérítendő összeget. Csepreghy Nándor azt ígérte: ha lezárultak a perek, az utolsó fillérig visszaveszik az elcsalt milliárdokat.