Komoly visszaéléseket talált az OLAF a négyes metrónál
„Mind a 10 állomás építése kapcsán én nem ígérhetek önöknek mást, mint problémákat” – ezekkel a szavakkal indította el a 4-es metró fúrópajzsait Budapest akkori főpolgármestere. Igaza lett. Bár Demszky Gábor akkor még csak a közlekedési dugókra célzott, a beruházást végig csúszások és szabálytalanságok kísérték.
Az első szerelvény végül négy év késéssel futott végig a több mint hét kilométeres alagúton, és a vonalat már Orbán Viktor és Tarlós István avatta fel. Az uniós támogatás fejében ígért napi 300-350 ezres utasszámot pedig azóta sem teljesíti a főváros legújabb metróvonala. „A pályázati időszakban fűt-fát beígérnek az EU-nak a pályázók, legyen az a kormány vagy különböző önkormányzatok, aminek semmiféle realitása nincsen, és azt remélik, hogy utólag ezt senki nem fogja számon kérni rajtuk” – mondta Jávor Benedek, a PM EP-képviselője.
Az unió azonban igenis számon kéri a vállalásokat, és amennyiben úgy találják, hogy azok nem teljesültek, akár a támogatásokat is visszakérhetik. Ez a brüsszeli Politico című lap birtokába jutott dokumentumok szerint Budapestnek akár 93 milliárd forintjába is kerülhet.
Az Európai Csalás Elleni Hivatal mind a magyar kormánynak, mind a magyar bűnüldöző szerveknek megküldte a 104 oldalas dokumentumot. „A Legfőbb Ügyészség megkapta az OLAF anyagát, amelyben igazságügyi ajánlás is található, ugyanakkor ebben a kérdésben nem szükséges a nyomozás elrendelésének kérdéséről döntést hozni, mivel a Központi Nyomozó Főügyészségen e tárgyban jelenleg is folyamatban van nyomozás” – mondta Fazekas Géza, a Legfőbb Ügyészség szóvivője.
A Fővárosi Önkormányzat nem kapta még meg a dokumentumot. Utaltak ugyanakkor arra, hogy a felmerülő pénzügyi szabálytalanságokat a baloldali városvezetés alatt követték el. A szocialisták szerint azonban éppen azért nem teljesültek az utaslétszámra tett vállalások, mert a Fidesz leállította a második szakasz építését. „2015-ös véghatáridővel el kellett volna készülnie a Bosnyák térig tartó szakasznak is. Ezzel az utasszámmal tudta volna teljesíteni a főváros azokat az elvárásokat, ami egyébként az Európai Unió emelt szintű támogatásához kellett” – mondta Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is írásban reagált. Ebben a tárca megerősítette, hogy megkapták a dokumentumot, ám annak tartalmának részletes elemzéséig nem adnak bővebb tájékoztatást.