Ing helyett füzettel tüntetnek a pedagógusok
2016. december 19., hétfő 15:54, frissítve: hétfő 20:04
Ezúttal kockás ing helyett kockás füzettel tiltakoztak civilek a kormány oktatáspolitikája ellen. A szervezők üzentek Hoffmann Rózsa volt közoktatási államtitkárnak, aki legutóbb úgy nyilatkozott a kudarcos PISA-felmérés eredményeiről, hogy a hátrányos helyzetű tanulók húzták le az átlagot.
„Az oktatási egyenlőtlenségek problémája a legsúlyosabb problémánk, amit a jelenlegi kormányzat csak súlyosbított, de a magyar kormányzat elérte azt is, hogy a magasabb státuszú szülők gyermekei, a magasabb teljesítménysávban tanuló gyermekek teljesítménye is csökkenjen, tehát egy általános minőségromlásról van szó. Ha ezzel a ténnyel Hoffmann Rózsa nem akar szembesülni, akkor tényleg olyan mérésre van szüksége, ami tényleg csak a gyerekek egy részére terjed ki” – nyilatkozta Radó Péter, a Civil Közoktatási Platform alapítója.
A Civil Közoktatási Platform leszámolna azzal a gyakorlattal, hogy a pedagógusoknak központilag előírják, hogy mit és miből taníthatnak. A jelenlegi Nemzeti Alaptantervet, tankönyveket elhibázottnak tartják, mivel azok feldolgozhatatlan mennyiségű tananyagot tartalmaznak, ezért nem jut idő a tanulók képességeinek fejlesztésére.
„Fel kell függeszteni a már működő minőségellenes rendszerek működését – erről is sokszor mondtunk konstruktív kritikát –, ilyen volt a pedagógusok szakmai ellenőrzési rendszere, az állami tankönyv-monopólium, és a hát a nem állami tankönyvkiadók könyveihez való hozzáférés jogszabályi tiltása” – jelentette ki Ercse Krisztina, a Civil Közoktatási Platform szóvivője.
A platform szakemberei radikálisan átalakítanák a nyolcosztályos általános iskolai rendszert annak érdekében, hogy a diákoknak a jelenleginél több idő legyen az alapkészségek, így a szövegértés vagy a matematikai ismeretek elsajátítására. Azt pedig megtiltanák, hogy a cigány tanulókat bárhol is külön oktassák a többi diáktól.
„Tízosztályos egységes és általános képzést szeretnénk komprehenzív iskolával, befogadó iskolával, átölelő iskolával, ahol az együttnevelés, az egy természetes pedagógiai alap, és olyan iskolarendszert szeretnénk, ahol a szakképzés csak később, lehetőleg a 10. osztály után lép be ebbe a rendszerbe” – mondta el Nahalka István oktatáskutató.
A Civil Közoktatási Platform a „kockás füzetbe” foglalt követelésekről már januárban egyeztetéseket kezdene a kormánnyal.
A helyszínről Komáromy László, a Hír TV tudósítója élőben jelentkezett:
Palkovics: Visszásnak érzem a rendezvényt
Visszásnak tartja az oktatási államtitkár, hogy azok tiltakoznak, akik pályázati alapon korábban lehetőséget kaptak oktatással kapcsolatos szakmai anyagok kidolgozására. Palkovics László azt mondta: arra bátorít mindenkit, aki Magyarországon fontosnak tartja az oktatás ügyét, vegyen részt a közös munkában a köznevelési kerekasztalon.
„Egy kicsit ilyen visszásnak érzem, hogy most akkor mégis mit akarunk ezzel a mai rendezvénnyel. Én továbbra is csak arra tudok bátorítani mindenkit, aki Magyarországon az oktatás ügyét egyébként fontosnak tartja, hogy ezt a tevékenységet, ezt végezzük közösen. A köznevelési kerekasztal ennek a fóruma, továbbra is várjuk ennek a szervezetnek a képviselőit oda, mint egyébként, ahogy eddig is” – nyilatkozta az oktatásért felelős államtitkár.