Felfüggesztették, mégis szerződtek Lázár vasúti villamosára
2017. május 25., csütörtök 22:58, frissítve: péntek 06:44
A városban olyan lenne, mint a villamos, a két város között pedig, mint a vonat. A vasútvillamos – angol kifejezéssel a tramtrain – a Dél-Alföld két nagyvárosát, Hódmezővásárhelyet és Szegedet kötné össze.
Hódmezővásárhely parlamenti képviselője, Lázár János kancelláriaminiszter arról beszélt korábban, hogy a közlekedési fejlesztés nem kerülhet többe harmincmilliárd forintnál. Ezt a pénzügyi keretet kis híján kimeríti az a szerződés, amelyet a hónap elején írt alá a MÁV egy svájci céggel. Az erről szóló hirdetmény a Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.
A kontraktusról a minisztert is megkérdeztük.
– Május 8-án aláírtak egy szerződést a Stadlerrel 28 milliárd forintra, járműbeszerzésre.
– Igen, de ez nem az.
– Hanem mi? Hát az van írva, hogy Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain.
– Igen, de ez csak egy előminősítési eljárás volt, és tudomásom szerint végleges szerződés nincsen, nem is lehet.
A Közbeszerzési Értesítőben közzétett hirdetmény azonban végleges szerződésre utal. A szövegben olyan kifejezések szerepelnek, mint az eljárás eredménye vagy a nyertes ajánlattevő. A svájci cég nyolc szerelvényt gyárt a MÁV-nak, további négyre pedig a magyar vasúttársaság vételi jogot szerzett. Az árat eredetileg 20 milliárd forintra becsülték.
Lázár János állította: írásban kapta meg a felfüggesztésről szóló dokumentumokat.
– Biztos, hogy az egész le lett állítva, illetve föl lett függesztve. Ezt írásban megkaptam a fejlesztési minisztériumtól.
– Akkor ma miért jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben?
– Meg kell kérdeznem, nem tudom most pontosan önnek megválaszolni. Biztos, hogy politikai döntés, kormányzati döntés a beruházás végső megvalósításáról nincsen.
– Tehát akkor ezt a szerződést, ezt lehet, hogy – mert hát megjelent az értesítőben, akkor csak megkötötték – lehet, hogy törlik?
– Egész biztos.
Kérdéseinket elküldtük a MÁV-nak is. Azt szerettük volna tudni, hogy melyik minisztérium felhatalmazására kötötték meg a 28 milliárd forintos szerződést, illetve hogy valóban felbontják-e azt. A vasúttársaság adásunkig nem válaszolt.
Lázár János bejelentette azt is, hogy a tramtrain vonalát meghosszabbítanák Szabadkáig.