Eljött a BKV-vezér, hogy eloszlasson egy csomó kételyt
2017. június 26., hétfő 20:50, frissítve: hétfő 21:07
Félreértés eloszlatása I. rész
„El szeretnénk oszlatni egy félreértést azzal kapcsolatosan, hogy itt picit pánikkeltés van a metróval kapcsolatosan. Tehát az utasbiztonság semmiféle veszélyéről nincs szó. Itt arról van szó, hogy a világon a metró a legbiztonságosabb közlekedési mód. Ez a metró egy olyan üzem, amelyben bármiféle olyan jelzés érkezik, ami a biztonságos közlekedést veszélyeztetheti, azonnal le kell állítani. Ez történik” – kezdte mondandóját Bolla Tibor.
A BKV vezérigazgatója szerint a felújított orosz metrók hibái döntően ajtóhibák voltak, rosszul működtek a kontroll-lámpák.
„Természetesen az ajtónak záródnia kell és nyitódnia kell. Az esetek háromnegyede egyébként ajtóprobléma, és az ajtóprobléma sem az ajtóval adódik. Ül a járművezető a fülkéjében és neki kontroll-lámpák jelzik azt, hogy bezáródott az ajtó. Nagyon sok esetben az történt, hogy a kontroll-lámpa égve maradt és a járművezető azt hitte, hogy nincs becsukva az ajtó. Kiszállt, és látta, hogy rendben van az ajtóbecsukás, tehát működött a szerkezet, csak a kontroll-lámpába nem működött, de automatikusan, a protokoll szerint ilyenkor ki kell állnia a forgalomból – pontosan az utasbiztonság miatt.”
„Ez a metró abban különbözik az elődjétől, hogy teljes mértékig szoftver vezérli. Egyébként az Alstomokkal is ugyanilyen problémák voltak. Vagy nézzük meg a Combinót, milyen problémák voltak a kezdeti időszakban. Ezt a felújított metrót teljes mértékig egy szoftver vezérli, ha a szoftver bármit észlel, azonnal leállítja a metrószerelvényt. Mi volt most a probléma? Pénteken a következő volt a probléma: mivel ideutaztak az orosz mérnökök, hétvégén több mint húsz orosz mérnök és szakember vizsgálta a metrószerelvényt, ma reggelre meglett a probléma. Több mint tizenöt kilométer kábel van a metróban és több mint ezer csatlakozó. És egyetlenegy csatlakozó kábelnek a végén volt egy kontakthiba. (…) A hibát nem biztos, hogy a gyár okozta, lehet, hogy így vette a kábelt” – mondta Bolla, hozzátéve: biztos abban, hogy megszűnnek a hibák, és húsz-huszonöt-harminc évig szolgálnak majd a szerelvények.
Régen le kellett volna cserélni
A régi hármas kocsijait Bolla Tibor szerint is le kellett volna cserélni, újra azonban nem volt pénz.
„Ennek a hármas metrónak nem szabadott volna ennyi ideig futni. Réges-régen le kellett volna cserélni a szerelvényeket, vagy felújítani. Ez az utolsó pillanatban jött, a főváros és a BKV is új vásárlást preferált felújítás helyett, de az új vásárlásra nem kapta meg a főváros sem és a BKV sem a forrást. Volt rá egy kormánydöntés, hogy mekkora összeget lehet felújításra felhasználni, tehát meg volt címkézve ez az összeg, ebből felújítani lehetett. Az orosz kocsik nagyon jó kocsik. A XXI. századi technika van benne, japán hajtáslánc van benne, európai gyártóknak a legnemesebb terméke van benne. Az orosz gyárban szerelik össze és a kasztni is orosz. Ezeknek a nagyon bonyolult rendszereknek az összepasszítására kell nagyobb figyelmet szentelniük az orosz mérnököknek. Ezt kértük tőlük. Meggyőződésünk, hogy a szerelvény jó és jó lesz. Viszont a végszerelésnél nagyobb figyelmet kell rá fordítani, hogy ne kerüljenek be ilyen kontakthibás kábelek. Jobban oda kell figyelni. Ezért is vannak átvizsgálás alatt és ezért álltak ki a forgalomból” – jelentette ki a vezető.
A japán–európai metró, ami amúgy orosz
Bolla beszélt arról is, hogy a hármas metró vonalára érkezett metrókocsikban japán technika van, az oroszok tulajdonképpen csak a kasztnit adták hozzá.
„Nem lehetett volna újat venni. Ez egy tendernek az eredménye. Ha újat veszünk, ahhoz már más biztosítóberendezés kell, cserélni kell a biztosítóberendezéseket, ami plusz tíz-húszmilliárd. Plusz az új metrószerelvény is legalább ennyivel többe kerül. Tehát azt gondolom, hogyha az egész komplett rendszert újra cseréljük, akkor nagyságrendileg biztos, hogy húsz-harmincmilliárd még kellett volna ahhoz, hogy ez komplett rendszer legyen.”
Félreértés eloszlatása II. rész
Bolla Tibor leszögezte: nincs veszély a HÉV vonalán.
„Eloszlatnék itt egy félreértést a HÉV-vel kapcsolatosan. Itt egy félreértés vagy egy félremagyarázás történhetett a sajtóban. Semmi nem történt itt az elmúlt évben és az idei évben, ami változott volna. A HÉV tavaly is, tavalyelőtt is ugyanilyen sebességgel járt, és a felszínen is ugyanilyen sebességgel jártak a villamosok. Az építés során a BKK megvizsgálta statikailag a hajszálrepedéseket és ezt monitorozza. Semmiféle állapotromlás nincs, semmiféle további lassítás nincs.”
A teljes interjút ide kattintva nézheti vissza.