2024. 04. 23. Kedd Béla napja
Jelenleg a TV-ben:

Híradó

Következik:

Radar 22:40

Dagad a tram-train-projekt, becslés sincs a költségére

2017. május 26., péntek 22:26, frissítve: péntek 22:56

Az eredetileg Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett vasúti villamost már Szabadkáig vezetnék, az egyre magasabb műszaki követelmények miatt pedig most már becslés sincs arra, hogy mennyibe fog kerülni.

Eredetileg 2020-ban adták volna át a Hódmezővásárhelyt és Szegedet összekötő vasúti villamost. A két város között vonatként, városon belül pedig villamosként közlekednének a szerelvények. Most már az is kérdés, hogy 2020-ig elkezdik-e a munkát. Villamos jelenleg csak Szegeden van, Hódmezővásárhelyen ki kell építeni a pályát.

„Megerősítettük, hogy erre szükség van, de észszerű áron kell megvalósítani, ebből nem engedhetünk. Kérem önöket, hogy ezt tartsák szem előtt. Abban is megállapodtunk, hogy ez így rövid, tehát az lenne a helyes, és a nemzetpolitikai céljainkat is az teljesítené ki, ha ez a bizonyos tram-trainnek nevezett villamos Szabadkáig közlekedne” – fogalmazott Hódmezővásárhelyen Orbán Viktor miniszterelnök.

A gyorsvillamos költségeit eredetileg 23 milliárd, később pedig 32 milliárd forintra becsülte a közlekedésért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Az összeg ma már az 50 milliárdhoz közelít, amit Hódmezővásárhely parlamenti képviselője drágáll. Lázár János a Miniszterelnökség vezetőjeként leállíttatta a beruházást, ám az előkészítésen tovább dolgoznak a fejlesztési tárcánál.

A Hír TV Mosóczi Lászlót, az NFM helyettes államtitkárát kérdezte:

– Ezt a projektet csinálni kell, ez fontos projekt. Amikor minden adat rendelkezésre áll, akkor a kormány felelős döntést fog hozni.
– És akkor az eddigi, nagyjából 48 milliárdos összérték nem volt jó előzetes megállapítás vagy kalkuláció? Azt nem sikerült jól kiszámolni?
– A projekt műszaki tartalma az első részletes megvalósíthatósági tanulmányokhoz képest többször módosult. A menetrendi gyakoriságnál is javaslatot kaptunk arra, hogy sűrűbben közlekedjenek a járművek. Ez bizony több helyen második vágány építését igényli, ami miatt a költségek növekednek, ezért a most megállapított műszaki tartalomra kérünk tenderárakat. Meglátjuk, hogy milyen ajánlatokat fogunk kapni.

A szerelvények gyártóját a MÁV kiválasztotta, és a hónap elején alá is írta a szerződést a svájci Stadlerrel. A megállapodás azonban csak akkor lép érvénybe, ha a vasúttársaság megkapja a kormány támogatását.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!