Csalódottak a Green Holidays utasai
2017. július 5., szerda 07:16, frissítve: szerda 07:36
Folyamatosan érkeznek haza Törökországból a Green Holidays pórul járt utasai. A keddi charterjárattal 170-en jöttek haza Antalyából.
– Milyen volt hazajönni?
– Szörnyű. Maradtunk volna szívesen, jó volt ott – fogalmazott a Hír TV-nek egy hölgy.
Szerdán további három gép indul Antalyából Budapestre. Az utasokat a biztosítótársaság tájékoztató kiadványokkal és előre kitöltött kárbejelentőkkel várja a reptéren. Így gyorsabban elindulhat a kárrendezés. A biztosító elsőként a kint ragadt utasokat kártalanítja majd.
„Az igazi kárt nem tudják pénzzel megfizetni. Azt, hogy meg kellett szakítani a nyaralásunkat, hogy nem tudtunk pihenni, és bizonytalanságban voltunk jó két napig, amíg nem tudtuk, hogy mi lesz velünk” – mondta egy csalódott asszony.
Az Uniqához már több mint kétezer kárbejelentés érkezett. „Az utóbbi két napban 700 utasnak a hazautazását próbáltuk megszervezni, tőlük is várjuk a károk bejelentését, amire egy hónapjuk lesz az ügyfeleknek. Ez alatt az idő alatt kell összegyűjtenünk az összes olyan dokumentációt, amely a károknak a véglegesítéséhez szükséges” – emelte ki Polányi Gábor, az Uniqa biztosító igazgatóságának tagja.
Vannak olyanok, akik a maradás mellett döntöttek, ők újra kifizették a nyaralásukat. A hazautazásig mindenkinek van szállása, az elhelyezésükben egy török utazási iroda segített.
A Green Holidays azt állította, a fizetésképtelenségét török partnerének csődje okozta. Ezt a Hír TV-nek cáfolta a török iroda. „Hazugság, amit mond, mert tudom, hogy nem fizetett, úgyhogy nem hozhattuk el az ügyfeleket a reptérről. […] A Green Holidays hazudik, nem tudom, miért. Nem fizette ki, ami nekünk jár. Sokszor szóltunk neki, nagyon sajnáljuk, de ez az ő hibája” – fogalmazott az Akdem Travel egyik alkalmazottja név nélkül.
Jelentősen kisebb biztosítékot vállaltak
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint az iroda tavaly novemberi átalakulása után jelentősen kisebb biztosítékot vállalt az utasok kártalanítására. Ráadásul ezt az összeget csak az utasok hazahozatalára, a kényszerű kint tartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére lehet felhasználni.
„A Green Holidays átvette az utazásszervezést ugyanazokkal a színekkel, honlapokkal, tehát az utasok azt gondolhatták, hogy a Green Travel folytatja a tevékenységét. Mi volt a probléma? Sokkal kisebb vagyoni biztosítékot kell letennie egy induló utazásszervezőnek, mint egy évek óta működőnek, és ennek itt látjuk a kárát, hogy ugyan van egy 500 milliós letét az Uniqánál, és a biztosító meg is fog tenni mindent, hogy kárpótolja az utasokat, de ez az összeg nem lesz elég, hogy mindenki megkapja teljeskörűen a részvételi díjat, akár a hazaút, akár a kényszerű kinn tartózkodás költségét” – mutatott rá Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.
A most csődöt jelentő cég vezetőjének nem ez az egyetlen utazásszervezéssel foglalkozó vállalkozása, a cégadatok szerint egy budapesti székhelyű, Orange Tours nevű vállalkozás is hozzá köthető.