Budapest–Belgrád-vasútvonal: az érintett települések sem tudnak sokat
2017. augusztus 18., péntek 20:00
Míg Magyarországon még a kivitelezőket keresik a Budapest–Belgrád-vasútvonalhoz, addig Szerbiában már novemberben megkezdődnek az építési munkálatok. Még a tervezett nyomvonal menti magyar települések is keveset tudnak a beruházásról.
„Én a legutóbbi konkrét infót arról kaptam, hogy szeptemberben lesz kiírva a közbeszerzése a tervezésnek, és a tervezés ezután indul csak be, másfél-két év a vonal tervezése, és utána lehet beszélni majd a kivitelezésről” – így Kiskunhalas kormánypárti polgármestere, Fülöp Róbert.
A határ mellett, Kelebián arra számítanak, hogy a vasútvonal közelében több átkelőt is meg kell majd szüntetni.
„A vasútvonal a település közigazgatási területének jó részét kettészeli, és ez egyszerű fizikai problémákat vet fel, amikor átjárókat szüntetnek meg, nyilván megoldás lehet az aluljáró-felüljáró kérdés, de a költségeit ismerve naponta 15-20 ember jár át, ott nem fognak ilyet építeni, be kell jönni a központba, vagy 5-10 kilométert megtenni pluszban ahhoz, hogy át tudjon jutni – mondta Maczkó József, Kelebia független polgármestere.
Az is bizonytalan, hogy a kínai kivitelezőcégek mellett a magyar vállalkozók labdába rúghatnak-e a beruházásnál.
„Régóta tudjuk, hogy Kína szeretné kiépíteni, és visszajönni a kontinensre, és úgy eljutni Európába, hogy ez szárazföldön történjen, ugyanakkor ennek minden egyes szakaszának működnie kell, egy lánc, ha már egy helyen is megszakad, az már nem lánc többé, a Budapest–Belgrád attól függ, hogy Belgrádig hogyan jut el az áru, vagy Európáig hogyan jut el az áru, ilyen szempontból ez egy hosszú folyamat lesz” – mutatott rá Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.
Korábban a kormánypárt 4-es metrójának nevezte a Momentum a Budapest–Belgrád-vasútvonalat. „Ebből a pénzből simán fel lehetne újítani a MÁV teljes vasúti parkját, a másik dolog, hogy a kormány és a MÁV által megrendelt hatástanulmányok ennek az összegnek a töredékét mutatják ki, amikor a várható haszonról van szó. Ez az egész kínai hitelből épül, és ennek a kamatait még az unokáink is fizetni fogják” – mondta Olasz Anna, a Momentum elnökségi tagja.
A gyorsvasút a tervek szerint 750 milliárd forintból épülhet meg.