Az unióhoz fordulnak a fuvarozók
2017. április 21., péntek 22:06, frissítve: péntek 22:53
Ausztriában akár német nyelvű jövedelemigazolást is kérhetnek a sofőröktől. Igazolniuk kell ugyanis, hogy ők is megkeresik legalább az ottani minimálbért. A Nyugat-Európa több országában alkalmazott módszert januárban vezette be Ausztria, így szeretné kiszorítani a közép- és kelet-európai konkurenciát. A magyar fuvarozók bére azonban amellett, hogy alacsonyabb, másképp is tevődik össze.
A Dunaharasztiban működő Transemex Kft. ügyvezető igazgatója kifejtette: „Nagyrészt napidíj, amely jelenleg Magyarországon a magyar törvények szerint adó- és járulékmentes, a másik pedig az üzemanyag-megtakarítás, amelyre havi százezer forintot lehet kiadni adómentesen” – magyarázta Sismanoglu Melih.
Ha az adómentes juttatások helyett nyugati béreken kellene bejelenti a sofőröket, akkor az havonta több százezer forint pluszterhet jelentene a cégeknek. Ráadásul a minimálbér összege országonként eltér. Nem egyhangú uniós szabályról van szó, minden ország más szabályt és más adminisztratív követelményeket követel a közép- és kelet-európai fuvarozóktól – tette hozzá Sismanoglu.
Ezen változtatnának a visegrádi négyek fuvarozói, akik az Európai Bizottságtól és az Európai Bíróságtól is várják annak az eldöntését, hogy Ausztria és más államok jogosan követelik-e a nyugati béreket például a magyaroktól.
Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke, miniszterelnöki megbízott ezzel kapcsolatban elmondta, hogy kezdetnek egy moratórium bevezetését kérnék, hogy mentesítsék őket a büntetések és a fuvarozókat sújtó rendelkezések nyomása alól.
Az Eurostat adatai szerint a közép- és kelet-európai cégek végzik az összes nagy távolságú fuvar közel kétharmadát Nyugat-Európában. A visegrádi országok részesedése harminc százalék fölött van az összes nyugati fuvarnál. A V4-ek szerint jelenleg nem tudnák őket nyugaton pótolni, így ha kiszorulnak, az ellátási problémákhoz vezethet. Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára szerint egy esetleges kapacitáscsökkentést a protekcionizmussal élő országok is megéreznének.
A magyar, a szlovák, a cseh és a lengyel fuvarozóknak összesen 172 ezer kamionja járja Európa útjait.