Az összes felújított orosz metrókocsit kivonják a forgalomból
Március közepén adta át ünnepélyesen a főpolgármester az oroszok által felújított első metrókocsikat. A szerelvények rendszeresen meghibásodnak, a péntek reggeli csúcsforgalomban a Nyugati pályaudvarnál állt le a metró.
A vonaton utazott az Index újságírója, aki azt mondta: a vezető nem tudta kinyitni az ajtókat, amitől az utasok pánikba estek. „Aki nem dühös volt, és anyázott, és szidta a kormányt, a félelemmel volt elfoglalva. Igen, láttam síró idős hölgyet, nagyon kellemetlen volt az egész” – számolt be a történtekről.
A BKV vezérigazgatója azt állítja, hogy az utasok nem voltak veszélyben.
„Nem szabad elfogynia a levegőnek. Nyilván szomorú tény, hogy ez megtörténhet, de van ventilátoros szellőzés. Nyilván senki nem szeret öt-tíz percig bent lenni a metrószerelvényben. Remélem, hogy ez volt az utolsó alkalom” – mondta Bolla Tibor vezérigazgató.
A BKV megelégelte a sorozatos üzemzavart a 3-as metró vonalán. A cég jogi lépéseket tesz, és nyolcszázmillió forint kötbért követel az oroszoktól.
„Természetesen megvizsgáljuk minden kárunk, és benyújtjuk az orosz félnek. Ez egyébként emelkedni fog, a mai nappal is emelkedett, tekintve hogy a hatodik szerelvényt kiállítottuk a forgalomból. Ez nem fix szám, ez egy minimumszám. A kárigényünket is be fogjuk nyújtani, mihelyt összesítjük ezeket” – jelentette ki a BKV-vezér.
Az egyik szakszervezeti vezető azt mondta: a metróvezetőknek komoly stresszt okoznak a megbízhatatlan szerelvények.
„Félni nem félnek, de nagyon nagy stresszben vannak. Gondoljunk bele egy olyan helyzetbe, hogy beszáll a vezetőfülkébe, elindul, és nem tudja, hogy a következő percekben, órákban a szerelvény milyen hibát produkál. Ott magára van hagyva a vezető, neki kell intézkednie, és nem tudja, hogy mire számíthat, és milyen hibát kell majd elhárítania. Ez önmagában nagy stressz, és nem örömmel szállnak be a vezetőfülkébe” – hívta fel a figyelmet Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.
A közlekedési hatóság mind a hat felújított szerelvényt kivonta a forgalomból. A BKV szerint a döntés nem okoz fennakadást a menetrendben.
Fónagy még azt mondta: nincs gond
Pénteken egyébként, amikor a hatóság megtiltotta a felújított metrószerelvények közlekedését, az illetékes minisztérium államtitkára még írásba adta egy ellenzéki képviselőnek, hogy a kocsikkal nincs gond: Fónagy János, a korábbi meghibásodások következményeit firtató szocialista Oláh Lajosnak válaszolt, és a többi között azt írta: „az eddig közel 80 ezer kilométeres próbaüzem és az utasforgalomban elért futásteljesítmény alapján megállapítható, hogy a felújított szerelvények megfelelnek a vasúti közlekedésbiztonság követelményeinek”. Az államtitkár azt is hangsúlyozta, hogy a tárca vasúti hatósági főosztálya, a járművek forgalomba helyezésétől kezdve napi rendszerességgel ellenőrzi azok műszaki állapotát.