2024. 11. 23. Szombat Kelemen, Klementina napja
Jelenleg a TV-ben:

Csörte

Következik:

Lélektáncosok – A Bozsik Yvette Társulat 30 éve 11:00

A reformok csak nyomásgyakorlással működnek

2016. március 14., hétfő 22:00, frissítve: szerda 10:22

Egy nappal a pedagógustüntetés előtt kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg az oktatás helyzetét szakértők, civilek és iskolaigazgatók. A résztvevők egyetértettek abban, hogy egyetlen követelésükből sem engednek, és hogy csak nyomásgyakorlással érhetnek célt a kormánynál.

„Én minden mai diák helyében bizonyára úgy gondolkodnék, hogy el kell hagyni ezt az országot, és el kell menni nyugatra akár mosogatni is” – egyszerre bírálta a kerettantervet és a Nemzeti alaptantervet Pukli István a kerekasztal-beszélgetésen. A budapesti Teleki Blanka Gimnázium igazgatója szerint az oktatást az óvodától az egyetemig kell megreformálni.

„Az elmúlt hat évben olyan mértékű technikai fejlődés áll a hátunk mögött, hogy egyszerűen kikerülhetetlen az, hogy átálljunk egy más típusú oktatásra. Én egyébként erősen megnyirbálnám a kötelezően elsajátítandó tanagyagot” – hangsúlyozta Pukli István.

A Civil Közoktatási Platform korábban 12 pontban foglalta össze az oktatási rendszer akut problémáit. A tanulói terhek csökkentése mellett az állami finanszírozás növelése és a tankönyvválasztás szabadsága is szerepel a követelések között. A civil szerveződés koordinátora azt mondta: egyetlen pontból sem engednek.

„Minden azonnali követelés, amely kijött a Civil Közoktatási Platform részéről, mind a 12 itt és most szükségszerűség. Tehát nincs választásunk, el kell mennünk a falig, és el fogunk menni a falig” – jelentette ki Ercse Krisztina, a platform koordinátora.

Az egyik megszólaló oktatáskutató szerint a kormány próbálja eltussolni a követeléseket. A bejelentett reformintézkedések szerint a sokat bírált Klebelsberg-központ már szeptembertől gyökeresen átalakul: a mainál jóval kevesebb tankerület lesz, az iskolákat pedig kevesebb, de nagyobb önállóságot élvező irányítási egység alá szerveznék. Radó Péter szerint ugyanakkor a Klik átszervezésével csak időt akar nyerni a kormány.

„Ameddig a kormány arról beszél, hogyan fogja átszervezni a Kliket – ami egy indiferens kérdés, a Klik nem érdekes –, addig azt a látszatot keltheti, mintha a Klik átszervezésével elmenne a követelésekkel kapcsolatos félútig. De itt nem a Klik a lényeg” – emelte ki Radó Péter oktatáskutató.

A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy a reformokat akkor lehet elérni, ha tartósan nyomás alatt tartják a kormányt.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!