2024. 04. 25. Csütörtök Márk napja
Jelenleg a TV-ben:

CPAC Magyarország 2024

Következik:

CPAC Magyarország 2024 14:05

A kormány saját mérése nem mutat olyan lesújtó képet

2017. április 28., péntek 22:00, frissítve: péntek 23:08

A PISA-tesztek botrányos eredményeivel ellentétben nem romlott a diákok teljesítménye a kormány saját kompetenciamérése szerint. A legfrissebb adatokat most publikálták. Az Oktatási Hivatal osztályvezetője szerint azért van eltérés, mert a PISA-tesztet számítógépen töltötték ki a gyerekek, és az sokkal nehezebb, mint papíron megoldani a feladatokat.

„Nem érzékelhető tendenciaszerű változás” – így összegzi a tavalyi országos kompetenciamérés eredményeit az Oktatási Hivatal friss jelentése. A néhány hónapja publikált, botrányos PISA-eredmények után joggal merül fel a kérdés: hogyan lehetséges, hogy a nemzetközi teszt szerint romlott a magyar diákok teljesítménye, a hazai feladatsor eredményei szerint viszont nem?

„A PISA abban kilóg a sorból, hogy radikális változást hajtottak végre, és kizárólag digitális módon vettük fel az adatot. Ennek utána kell mennünk, meg kell vizsgálnunk, hogy miért… Ez belejátszott abba, hogy a szövegértés is romoljon, és ez nyilván nem fog jelentkezni a papíralapú országos oktatási tesztekben” – fogalmazott Ostorics László, az Oktatási Hivatal osztályvezetője.

A hivatal köznevelési elnökhelyettese nem bajlódna a tesztek összehasonlításával, szerinte a két felmérés különböző célokat szolgál. „Sokféle elvárásrendszer, másféle megközelítésmód. Az egyik inkább tantervi alapú, a másik inkább modellalkotást igényel. A mi rendszerünk is próbál ehhez igazodni” – emelte ki Brassói Sándor.

A Hír TV-nek nyilatkozó oktatáskutató úgy látja, hiába készül bármilyen felmérés, ha az iskolák abból nem profitálnak. „Nehéz az összehasonlítás, ahogy az oktatásirányítás helyzete is meglehetősen nehéz. 2003 óta vannak országos kompetenciamérések, az elmúlt 14 évben gyakorlatilag szinte nem volt olyan kutatás, amely komolyan felhasználta volna az eredményeit. Tragikus, hogy a rengeteg adat egyáltalán nincs kihasználva” – jegyezte meg Nahalka István.

A szaktárca arra keres megoldást, hogy az oktatás színvonala egységes legyen, függetlenül attól, hogy a gyerek milyen iskolába jár. Az oktatási államtitkár ettől várná az eredmények javulását. „Mindenképpen cél lenne az, hogy valamilyen módon csökkenjen köztük a különbség. Ez is egy jelentős oktatáspolitikai feladat” – fogalmazott Palkovics László.

Az oktatáskutatók nagyjából 25 ezer olyan gyerekkel számolnak a közoktatásban, akinek az is problémát okoz, hogy kiszámolja a visszajárót a boltban.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!