2024. 03. 29. Péntek Auguszta napja
Jelenleg a TV-ben:

Radar

4-es metró: kenőpénzt kaphatott a volt városvezetés

2017. május 23., kedd 19:31, frissítve: kedd 20:11

Az Alstom kocsikért fizetett 33 milliárdos előlegből kapott kenőpénzt a főváros előző, balliberális vezetése – erről a volt elszámoltatási biztos beszélt az Országgyűlés gazdasági bizottságában. A testület a négyes metró korrupciógyanús szerződéseivel kapcsolatban meghallgatta a pályázatok jogi előkészítését végző bizottság tagját is, aki tagadta, hogy politikai nyomásra dolgoztak. Beidézték a bizottság egyik MSZP-s delegáltját is, de ő nem ment el az ülésre.

A 4-es metróra kiírt pályázatokról a BKV igazgatótanácsa döntött. A döntéshozatalt bizottságok segítették. Az egyik ilyen bizottság a tenderbizottság volt, amelybe a főváros akkori vezetése, illetve a BKV delegált tagokat. A politikai kinevezettek közé tartozott az MSZP egyik akkori fővárosi képviselője, Tüttő Kata.

A tenderbizottság meghívott tagjai közül egyedül a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztályának volt vezetője jelent meg a parlament gazdasági bizottsága előtt.

„Azzal küldtek oda, hogy minél hamarabb legyen vége és legyen döntés. Olyan instrukciót én, legalábbis én személy szerint soha nem kaptam, hogy ennek, annak vagy amannak kell győznie” – mondta el Csordás Mihály, a 4-es metró tender bizottságának volt tagja.

A Fidesz szerint a Demszky-korszak politikai kinevezettjei nyomást gyakoroltak a döntéshozókra.

„Nem tűnt fel az, hogy jogszabályellenesen, az aktuális közbeszerzési törvénytől eltérően történtek volna a kiírások? Illetve az sem tűnt fel önöknek hogy ezeken a tendereken gyakran nem a legjobb ajánlattevő ajánlata nyert?” – mondta Bánki Erik, az Országgyűlés gazdasági bizottságának fideszes elnöke.

„Én is voltam olyanon, ahol kiderült, hogy nem az a legjobb ajánlattevő, aki tényleg elvileg a legjobb lenne, mert olyan hibákat követett el, amik bebizonyították, hogy amiatt ki kellett zárni” – folytatta Csordás Mihály.

A gazdasági bizottság meghallgatta a volt elszámoltatási kormánybiztost is. Budai Gyula felidézte, hogy a metrókocsikat szállító francia cégnek, az Alstomnak előre kifizették a szerelvények árának felét.

„Ilyen a világon sehol nem létezik” – az előlegként átutalt 33 milliárd forint egy részét a franciák visszacsorgatták a magyar döntéshozóknak Budai Gyula szerint.

„Miből tud visszajuttatni azoknak az érdekelteknek, akik tartják ezt a szerződést és mindenféle szabálytalanság, közbeszerzés tekintetében továbbra is ragaszkodnak hozzá, mint azokból az összegekből, amit előre, például vételárelőlegként 50 százalékban kifizettek?” – mondta Budai Gyula volt elszámoltatási kormánybiztos.

A Jobbik az elszámoltatás csődjeként értékeli a 4-es metró ügyét.

„Önök ebben a buliban ugyanúgy benne voltak, és ugyanúgy nem tették a dolgukat, mint ahogy egyébként a korábbi hatóságok sem. És egyébként meg kell, hogy jegyezzem: micsoda előrelépés történt! Most már valóban nem az Alstom csinálja a beruházásokat, most már Mészáros Lőrinc cége végzi például a vasútbiztonsági beruházásokat sok egyéb mellett” – hangoztatta a párt országgyűlési képviselője, Volner János.

A metrókocsi korrupciógyanús beszerzését egyébként elsőként nem a magyar, hanem a brit hatóságok kezdték el vizsgálni.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!